Szemüveges? Jó, ha ezt tudja
Manapság divat szemüveget viselni.
A talán nem túlzó kijelentés egyik oka, hogy rengeteg a szemüvegakció, így könnyebben is szánják rá magukat a szemüvegesek egy újabb darab megvételére.
Annak ellenére azonban, hogy több tízezer forintba is kerülhetnek, könnyen megsérülhetnek, így nem árt résen lenni a vásárláskor a feltételeket illetően.
Szemüvegre is van ugyanis garancia, csak kevesen tudják.
A szemüvegek és az optikai eszközök szempontjából a tartós fogyasztási cikkek kötelező jótállásáról szóló kormányrendelet az irányadó.
Vagyis ha a bruttó vételár meghaladja a 10 ezer forintot, akkor egyéves jótállás vonatkozik rájuk.
Átlagosan körülbelül 3 évente cserélnek szemüveget a magyarok.
Bár a divat is nagy szerepet játszik a döntés meghozatalakor, ám az okok között a legfontosabb még mindig egészségügyi, nevezetesen a szem állapotának romlása, a dioptria megváltozása.
Mivel a szemüvegek egyre könnyebbek és kevesebb anyagból készülnek, így az emberek hajlamosak azt gondolni, hogy mindent kibírnak.
Ez azonban koránt sincs így, vigyázni kell rájuk, mert törékenyek.
Ha azonban mégis megtörténik a baj, nem árt, ha tisztában vagyunk azzal, milyen fogyasztóvédelmi jogok illetik meg Önöket.
Tájékoztató a jótállási jogokról szemüveg vásárlása esetén
A jótállás határideje a szemüveg kiadásától számított 1 év.
Nem tartozik jótállás alá a hiba, ha annak oka a termék fogyasztó részére való átadását követően lépett fel, így például, ha a hibát szakszerűtlen üzembe helyezés (kivéve, ha az üzembe helyezést a forgalmazó, vagy annak megbízottja végezte el, illetve ha a szakszerűtlen üzembe helyezés a használati-kezelési útmutató hibájára vezethető vissza) rendeltetésellenes használat, a használati-kezelési útmutatóban foglaltak figyelmen kívül hagyása, helytelen tárolás, helytelen kezelés, rongálás, elemi kár, természeti csapás okozta.
Jótállás keretébe tartozó hiba esetén a fogyasztó:
Elsősorban – választása szerint – kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott jótállási igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a forgalmazónak a másik jótállási igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne.
Ha sem kijavításra, sem kicserélésre nincs joga, vagy ha a forgalmazó a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének megfelelő határidőn belül, a fogyasztónak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül nem tud eleget tenni, a fogyasztó – választása szerint – megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.
A kijavítást vagy kicserélést – a termék tulajdonságaira és a fogyasztó által elvárható rendeltetésére figyelemmel – megfelelő határidőn belül, a fogyasztónak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni.
A forgalmazónak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze.
Ha a forgalmazó a termék kijavítását megfelelő határidőre nem vállalja, vagy nem végzi el, a fogyasztó a hibát a forgalmazó költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja.
A kijavítás során a termékbe csak új alkatrész kerülhet beépítésre.
Nem számít bele a jótállási időbe a kijavítási időnek az a része, amely alatt a fogyasztó a terméket nem tudja rendeltetésszerűen használni.
A jótállási idő a terméknek vagy jelentősebb részének kicserélése (kijavítása) esetén a kicserélt (kijavított) termékre (termékrészre), valamint a kijavítás következményeként jelentkező hiba tekintetében újból kezdődik.
A jótállási kötelezettség teljesítésével és a szerződésszerű állapot megteremtésével kapcsolatos költségek – ideértve különösen az anyag-, munka- és továbbítási költségeket – a forgalmazót terhelik.
A jótállás nem érinti a fogyasztó törvényen alapuló – így különösen szavatossági, illetve kártérítési – jogainak érvényesítését.
A jótállási igény a jótállási jeggyel érvényesíthető. Jótállási jegy hiányában, ha a fogyasztó jótállási igényt kíván érvényesíteni fogyasztói szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha a fogyasztó bemutatja az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot.
A fogyasztó jótállási igényét a forgalmazónál érvényesítheti.
A forgalmazó a minőségi kifogás bejelentésekor a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV.29) NGM rendelet (a továbbiakban: NGM rendelet) 4. §-a szerint köteles – az ott meghatározott tartalommal – jegyzőkönyvet felvenni és annak másolatát a fogyasztó részére átadni.
A forgalmazó, illetve a szerviz a termék javításra való átvételekor az NGM rendelet 6. §-a szerinti elismervény átadására köteles.